UKE 43: Olympos og Cappadocia

Da er det bare en uke igjen av vår fantastiske reise rundt om i Tyrkia. I den siste uken har vi drevet med klatring og terrengsykling. Vi begynte med klatring i Olympos og jobbet oss sakte mot Cappadocia hvor vi skulle holde på med terrengsykling.

12178273_10207864061457624_1616869369_n

12188372_10207864073697930_506454356_n

Mandag 19.10.15:

Endelig var den etterlengtede fridagen her. Idag begynte dagen med en sein frokost samt et par felles beskjeder fra Tor-Erik. De fleste av oss valgte å tilbringe dagen på stranden, så etter frokost tok vi beina fatt og vandret målrettet ned mot stranden. Nede på stranden var det tanning og frisbee i den steikende solen som sto først på agendaen. Etter folk hadde slappet av på stranden et par timer, begynte folk å trekke opp til hotellet for en gjennomgang av klatring på led sammen med Tor-Erik. Resten av mandagen gikk til å gjøre seg klar for mer klatring de to neste dagene.
12179332_10207864071457874_1049666827_n

Tirsdag 20.10.15:

Tirsdagen begynte som vanlig med frokost fra klokken 09.00 til 10.00. Klokken 10.00 skulle vi være pakket og klar for å trekke ned mot området hvor vi holdt til under klatringen. Dette var første dagen hvor vi fikk muligheten til å klatre og sikre på led utendørs, noe mange hadde gledet seg til.

12188365_10207864073257919_626389088_n

12179088_10207864072337896_192343794_n

Onsdag 21.10.15:

Klokken 10.00 var alle kommet inn i bussen. Alle var veldig spente, ettersom vi skulle prøve Deep Water Solo. Etter en kort busstur kom vi fram til båten som tok oss til klippene hvor vi skulle klatre. I båten hadde vi med oss to drevene klatrere som het Mumin og King. Første begynte vi med buldring langs vannkanten, hvor vi skulle prøve å holde følge med King. Dette var en god oppvarming før vi skulle bort til de mer avanserte løypene. De som klarte å komme bort til veggen fikk prøve seg på en 6c+. Håkon med flere måtte kaste inn håndkleet, ettersom svømmeturen bort til veggen var mer enn nok. Når vi var ferdig med klatringen satt vi oss i bussen og kjørte mot Antalya, på veien dit spiste vi middag. Etter ett kort besøk på sports outlet, begynte vi den ti timer lange turen mot Cappadocia.

DCIM100GOPROG0025490.

DCIM100GOPROGOPR0676.
DCIM100GOPROGOPR5524.

DCIM100GOPROGOPR5525.

Torsdag 22.10.15:

Etter en forfriskende busstur med mange stopp, våknet vi alle godt uthvilt til frokost og bønnerop klokka 06.00. Før vi kom fram til Gøreme stoppet vi to ganger. Først ble vi vist rundt i en dal, der vi bevitnet en gammel kristen besetning. Den største happeningen i dalen var derimot ikke den forfalte kristne byen, men Erlend sitt latterlige overtråkk i det minst ulendte terrenget vi så langt har vært i på turen. Videre gikk turen til en av de mange underjordiske byene i Cappadocia området før vi dro til hotellet vi skulle bo på. Hotellet vi skulle bo på het Flintstones Cave Hotel og som det da står litt i navnet er et hotell bygget inn i fjellet. Dagen videre gikk til å slappe av litt etter den lange bussturen, finne fram litt av sykkel utstyret vi skulle bruke de kommene dagene og gjøre seg litt kjent i området.

Fredag 23.10.15:

Fredagen begynte med noe de fleste i klassen sikkert vil kalle den beste frokosten på turen. Etter den supre frokosten gikk en del av klassen bort for å hente syklene vi skulle bruke. Når de kom tilbake med syklene tok vi en kjapp gjennomgang for å så ta turen bort i løypene for å øve på litt teknikk med Bastian i front. Her møtte vi hunden Kebab som skulle bli en trofast følgesvenn gjennom hele vårt opphold i Gøreme. Etter litt øving på teknikk og en god lunsj var det ut på sykkelen igjen for å sykle ned Love Valley. I starten tok vi det rolig for å bli vant med syklene og løypen. Seinere på dagen var det middag på restaurant før vi gikk tilbake til hotellet for å legge seg.

DCIM100GOPROGOPR0748.

Lørdag 24.10.15:

Når vi våknet på lørdagen var det et trist syn som ventet oss, regn. Dette gjorde at vi måtte utsette syklingen i et par timer til det sluttet. Rundt klokken 12.00 steket solen og alle var storfornøyd over å endelig få hive seg på sykkelen. Første turen gikk til Rose Valley hvor vi ble delt inn i to grupper. Rose Valley var den løypen som slo best an i klassen siden det var løypen med mest flyt og morsomst terreng. På bunnen av Rose Valley fant folk ut at det var på tide med lunsj, så vi tråkket oss fort bort til byen igjen for å spise. Etter en god lunsj var det flere som valgte å gå tilbake til Love Valley. Her ble det terrengsykkling på høgt nivå. Gard (følg gard_ruben på insta) skaffet seg en ny instagram video, ved å tøye grensene litt for mye.

DCIM100GOPROGOPR0741.

Søndag 25.10.15:

Endelig fikk Erlend aka Hamspeaker debutere i løypene. Med bandasje på foten fulgte han helt bakerst den vågale Halvard. Idag var det guiden vår Farok som viste vei. Turen gikk til White Valley hvor en del av oss ble utfordret av brå svinger, bratte kanter og spisse torner. Etter lunsj gikk vi videre til Red Valley. Denne løypen var gøy på samme tid som den var utfordrende, ettersom det var langt å falle ned. Dagen ble avsluttet med en god middag. Når vi gikk tilbake på hotellet valgte mange å legge seg tidlig for å gjøre seg klar for en ny uke med nye utfordringer.