Uke 38: KLATRING OG SYKKEL, med mer :)

I uken som gikk var det bloggerne Due&Ellertsen som måtte ut i ilden.

AHA

Mandag:

Vi startet uken med et informasjonsmøte om Tyrkiaturen vi snart skal på. Der gikk vi igjennom reiseruta vår, samt viktig informasjon som visum og pakkelisten. Vi fikk også en liten historietime om Tyrkias historie og generell fakta om landet.

Vi var ferdig etter lunsj, men de eventyrlystene bloggerne hadde ikke mye lyst til å hvile og var ute på sin andre og tredje fjelltur på rad da helgen hadde bydd på både tur til Melshornet (807 moh.) og en kombitur til Saudehornet (1303 moh.) og Vallahornet  (830 moh.) og tok en liten tur til Kråkenebbet (nedenfor Grøthornet/Sandehornet) denne mandagen.

Tirsdag:

I dag var det stisykling med Bastian og vedhogging som stod på dagsplanen.
Vi var ute i løypene i Mosmarka hvor vi fikk opplæring i svingeteknikk og øvde på bakkekjøring.

Etter en god lunsj med pølser og nydelige ostesmørbrød grillet på bål, byttet gruppene. De som hadde hogget ved med Kjetil dro inn i skogsløypen og vi som hadde vært med Bastian skulle hogge ved.  Det viste seg at vi har mange macho karer og robuste kvinnfolk.  Yvonne blant annet viste seg fra sin gode da hun håndterte motorsagen som om hun ikke hadde gjort annet før hun begynte på Møre.

Vi fikk fylt opptil flere sekker med fersk og nyhogget ved som skal komme til nytte for neste års elever, etter det har hatt vinteren og sommeren på seg til å tørke J

IMG_9636  IMG_9644

Onsdag:
I dag var vi i gymsalen og øvde på teknikk ved sikring, kjempegod trening!!
Vi begynner virkelig å gjøre fremskritt og vi har stor tro på at alle skal få tatt brattkortet før Tyrkia.

12002187_10156095273020525_4974465169384577997_n

12049196_10156095273210525_6178339677535106752_n
Etter lunsj var det nok en gang ut på de flotte syklene våre for å jobbe mer med stisyklingen vår.

Tor-Erik viste oss en desidert mer utfordrende løype enn den vi syklet på tirsdag, men vi hang med (nesten) alle sammen og hadde det veldig gøy med hindrene vi møtte i skogen. Her kom teknikken Bastian lærte oss godt til nytte, det ble litt knall og fall, men det er ingen skikkelig tur uten!

Torsdag:

Denne torsdagen var det duket for den utfordrende joggestafetten, hvor vi sammen som en klasse skulle klarere nesten hele 3 mil. Vi delte opp løypa og hver av oss fikk forskjellige distanser som røft tilsvarte 1,4km til sammen. Med ei badeand som stafettpinne gjorde vi unna løpet på rett under 1t og 40 min, og sa oss fornøyde med resultatene vi fikk!

Etter en god lunsj samlet vi oss kjapt sammen igjen før noen gikk for å vaske klasserommet, mens vi andre dro til våre respektive rom og vasket disse før inspeksjon.

På kvelden var det duket for karaoke og flere av elevene kastet seg på og sang for full hals! Vi har nok mange fremtidige sangstjerner i klassen. Eller ikke.

Fredag:

Fredag var en fullspekket dag med forskjellige foredragsholdere på Møre Folkehøgskule. Vi hadde først besøk av Helsestasjonen som fortalte oss om hvem de var og hvor vi kunne finne de om det skulle være ønskelig.

Videre fikk vi informasjon fra Alf Bjarte som fortalte oss litt om branner, brannøvelser og lignende. Noe som vi senere fikk testet ut ved brannøvelsen samme ettermiddag.

Etter lunsj hadde vi et spennende foredrag av en geolog fra Høgskulen i Volda. Han fortalte oss om hvordan fjellene våre har blitt dannet gjennom millioner av år i de forskjellige periodene vi har hatt. Han hadde også med seg en kamerat som hadde overlevd flodbølgen i Lomdalen og vi fikk høre om hvordan det hadde vært da han var ung.
Lørdag:
Lørdagen vår startet med en beinhard  Tabata økt i gymsalen. Ingeborg hadde lagt opp et tøft opplegg til de som ville korte ned timene før vi skulle på lørdagsseminar.

Det må også nevnes at Mats og blogger Due trosset styrtregnet for å øve på stisykling. De var såpass våte av regnet at å dusje i hageslangen etterpå var ganske behagelig.

Denne ukens lørdagsseminar var altså å dra å se på filmen Bølgen på kino. I filmen kunne også observante X-sportelever legge merke til flere steder vi passerte i løpet av Slogenturen. Det var kuuult!

Søndag:

Søndager er som søndager flest og blir brukt forskjellig av alle sammen, men begge bloggerne brukte sin søndag på å dra til Ålsesund for å spille Paintball!
12043156_10205119375839419_7352195388322422652_n
Dette var supergøy og er definitivt noe som kommer til å skje ved en senere anledning også!

Det var det vi bloggerne hadde å si, det var en super uke og nå gleder vi oss til en ny uke neste uke!