Uke 10 – Lofoten, Del 1/1: ski og badstu

Heiii bloggen!!!

Denne uken var hovedfokuset på reisen til Lofoten, som er både Ekstremsport (XS) og Friluftsliv Sunnmørsalpene (FS) sitt reisemål for studietur i år. Begge klassene dro opp sammen, og skal tilbringe tiden her oppe sammen også. Men før vi tok turen fra Ørsta, rakk vi å få noen fine og solfyllte dager på skolen.

På mandagen var det valgfritt mellom å delta på «surfskate», klatring eller en tur til gapahuken. Surfskaten var en veldig god øving for surfingen som er planlagt i Lofoten!

Tirsdag morgen så dro vil til klatrehallen og fikk prøvd de nye buldrerutene i Ørstahallen. Resten av dagen var fokuset for det meste på pakking til Lofoten. Det var nydelig vær i Ørsta, så mange valgte å ta maten med ut under middagen for å spise ute, det var utrolig idyllisk. Etter middag, så gikk en overraskene stor gruppe ned til kaia for å bade. Det var en veldig fin dag å ta farvel med Ørsta på.

Neste dag, var avreisedagen. Vi tok en siste farvel med de andre på skolen, før vi forlot Ørsta med buss, med retning Dombås, hvor vi skulle bytte til tog. Etter mye buss, og mye tog, så ankom den slitne gjengen bestående av XS og FS til slutt Bodø på morningen dagen etterpå.

Dagen i Bodø brukte vi på å besøke det verdenskjente luftfartsmuseumet. Der kunne man lære om norsk luftfartshistorie og teste hjerneaktivitet i ulike gøye oppgaver. Etter museumet dro en liten gruppe bort til Mørkvedhallen, hvor vi igjen fikk dekket vårt klatrebehov ;). Om kvelden dro vi med hurtigbåten over til Lofoten. Det var mye bølger under båtturen, som førte til en del kvalme hoder. Blant disse en gruppe jenter (+ Marius), som hadde spist på en sushi buffet rett før båten, og vi så fort hos mange av dem at det ikke var det smarteste… Etter en utfordrene båttur ankom vi Svolvær på kvelden, og tilbrakte natten på Marina Hotel.

Dagen etterpå, fredag, startet vi med en kjøretur rundt øst- og nordsiden av Aust-Vågøy hvor vi, til tross for et lavt skydekke, fikk sett mye spektakulær natur og et første møte med omgivelsene i Lofoten for mange av oss! Etter et par timer i bil, flyttet vi oss fra Svolvær til Kalle, hvor vi ble plasert i rorbuer sammen.

På lørdag ble vi vekket med sol og blå himmel, sannsyneligvis Lofoten på sitt fineste. I dag var målet å bestige «Varden», som altså var den første skituren vi fikk i Lofoten. Det var utrolig spennende, og vi fikk prøvd oss på et type terreng som er helt ulikt det vi har opplevd på Sunnmøre. Skredsituasjonen var også interessant. På grunn av det bratte terrenget, så måtte vi ta nye risikovurderinger ulikt de som vi er vant til. Etter alle hadde tatt av fellene, og satt skiene i «ski-mode», stod vi litt og beundret utsikten fra toppen av Varden, den var helt fenomenal!! Rett før vi skulle begynne å kjøre, så kom det to store havørn flyvende over oss. Det var veldig veldig kult, og ga oss litt ekstra energi som vi fikk brukt på vei nedover. Når vi kom tilbake til rorbuene, så ble nesten alle med på badstuen på Kalle. Den var perfekt plassert, og vi fikk se det siste av solen som lyste på fjellene i horisonten.

Etter en god natt søvn, så var det igjen skitur, og denne gangen var målet «Torskmannen». På denne turen fikk vi øvd oss på litt mer utfordrene terreng på vei oppover. Vi møtte et ganske hardt og bratt heng, og her var det viktig å få inn noen gode kickturns for å ikke skli. Da vi kom oss opp og fikk løftet blikket fra skituppene, så vi den fantastiske utsikten på denne toppen også!! Veien ned var super herlig, det var fint slushføre på grunn av solen som hadde varmet opp snøen. Og etter skitur er det bare en ting som er riktig, badstu.

Etter en uke med sol hver dag og flere fantastiske opplevelser, er vi strålende fornøyd og ser frem til turen videre!!