Årets første klassetur

Nå har vi allerede startet på vår tredje uke her på Møre Folkehøyskole og tiden flyr av gårde. I uke 36 var vi på vår første klassetur og det skal sies at det var en fantastisk tur.

Tirsdag: Denne dagen var det avreise etter morgensamling klokka 08.30. Alle de glade elevene så fram til 36 km på sykkel den dagen for å si det sånn. Av gårde var vi og satte nesa først mot volda hvor vi skulle spise lunsj.
Er

Etter lunsjen så gikk turen videre gjennom Volda og mot hytta vi skulle ligge på den natta. Det var et godt stykke til hytta, mye oppoverbakker og noen nedoverbakker inne i mellom. Men med gode pauser under turen så gikk det bra.

Vi var vel framme på hytta i 3-4 tiden hvis jeg ikke husker feil, og da var det bare å få pakket ut og starte med maten. Bastian, Ingrid, Halvard og Yvonne sto for middagen som var potetmos, brokkoli, gulrot og pølser. Meget godt etter en lang sykkeltur.
Resten av kvelden gikk til bare spill og kos. Så ble det tidlig kvelden  før det var opp igjen dagen etter på for å dra videre.

Onsdag: Før vi skulle dra fra hytta bestemte læreren at vi skulle ta en kosetur opp slalombakken som lå rett ved hytta.. Rett opp gikk det og etter mye slit og syre i beina kom alle seg opp til toppen til slutt. Tror de fleste gleder seg til å stå ned den bakken på ski enn å gå opp.. haha

Etter gå turen så gikk veien videre nedover til fergen som vi skulle ta. Det var vel ikke akkurat noen som syntes det var så deilig å sette seg på sykkelen igjen etter gårsdagens tur men det var “bare” nedover fikk vi beskjed om så det skulle gå greit. Men med mye motvind og vonde bein ble det hardt allikevel.

Etter fergen så var siste stopp for dagen Urke, der vi skulle slå opp telt og bare slappe av og kose oss. Når vi kom fram var det bare å få satt opp telt, skifte til varme klær og begynne med maten. Men brått kom læreren på at vi ikke hadde fått alt maten og det var en hel god del vi manglet til tacoen.. Så noen måtte sette seg på sykkelen og sykle til fergen for å møte han ene fra skolen som skulle komme med maten.
Noen tok tak i fiskestanga for å prøve lykken og det ble noen fisk til slutt. Når de andre kom tilbake med maten var det bare å få satt i gang. Skal si det å spise taco ute på tur, smaker helt magisk!

Torsdag: Denne dagen var det ikke mange som gledet seg så veldig til, for det var nemlig den dagen hvor turen gikk opp til slogen. Et fjell på 1564 m.o.h og vi startet så og si på 0.. Men vi fikk pakket ned teltene, spist god frokost og så var og sette seg på syklene og komme seg bort til parkeringsplassen ved fjellet.

Etter og ha fått på seg sekkene og tatt av seg litt klær var det bare og begynne å gå. Og det hele startet med den fineste bratte bakken oppover. Og sånn fortsatte det egentlig hele veien opp til topps. Vi hadde mange gode pauser underveis så beina fikk hvile seg litt i hvert fall.
Etter mye godt samarbeid og mye pushing kom alle seg opp til slutt, og jeg skal si det var en fantastisk følelse og stå på toppen og bare nyte utsikten. Men det skilte ganske greit i magen på toppen.

Etter toppturen så gikk veien ned til Patchellhytte hvor vi skulle sove den natta. Vi var ikke nede på hytta før i 7 tiden og da var det bare og få lagt på plass tingene og begynne med maten. Det var det noen av gutta som stod for den kvelden og det ble overraskende godt. Alle var greit slitne den kvelden så de fleste tok kvelden i 9-10 tiden.

Fredag: På fredag var det bare å få pakket sammen tingene og komme seg videre hjemover. Veien ned var ganske tung siden det bare gikk nedover og det var ganske glatt siden det regnet. Vi brukte vel ca 2 timer ned til syklene hvor vi ble møtt med god varm tomatsuppe og gode rundstykker før vi satte oss på syklene og tok turen hjem.
Vi var på skolen i 3 tiden, og det første alle gjorde var og slenge seg i dusjen og få tilbake varmen. Så etter en lang, tung men veldig vellykket tur så sitter de fleste igjen med masse fantastiske og ubeskrivelige følelser, og en god del mestringsfølelse!